ساعت کار: از شنبه تا پنجشنبه ساعت 8 الی 17

مصرف مشروبات الکلی چه حکمی دارد ؟

22 آذر 1401

مصرف مشروبات الکلی چه حکمی دارد ؟

 

مصرف مشروبات الکلی چه حکمی دارد ؟

در دین اسلام مصرف مشروبات الکلی و هر نوشیدنی که مست کننده باشد حرام است .

به طور مثال مصرف انواع شراب انگور ، کشمش ، جو، گندم ، خرما و ... تا حدی تبخیر شود که مست کننده و مسکر باشد.جرم انگاری است و مجازات دارد .

بنابراین قانون مجازات اسلامی خوردن مشروبات الکلی و شراب خواری جرم است و برای آن مجازات تعیین کرده است .

جرم مصرف مشروبات و مجازات ریشه در فقه اسلامی دارد ، به عبارت دیگر جرم شرب خمر یک جرم حدی است .

شرب خمر به معنای نوشیدن مایع مست کننده و سکر آور ، از و واژه شرب که به معنای نوشید و خمر که به معنای مایع مسکر و مست کننده ، ترکیب شده است.

 

پس از مشخص شدن و اقرار کردن اینکه متهم مشروبات الکی استفاده کرده است ، مجازات حد بر او جاری میشود .

مصرف مشروبات الکلی علنی نباشد 80 ضربه شلاق حدی دارد ، و اگر علنی باشد ، علاوه بر حد شرعی دو تا شش ماه حبس تعزیری دارد .

چند نکته در مورد مصرف مشروبات الکلی وجود دارد :

  1. تفاوتی بین مستی تعمدی و اتفاقی ، مزمن وجود ندارد و همه آنها جرم است و مجازات دارد
  2. مصرف کننده مشروبات باید بالغ ، قاصد و مختار باشد و نیز به حکم و موضوع شرب خمر جاهل نباشد و الا حدی بر او جاری نمشود .
  3. حد ، برای مسلمانی که مسکر مصرف کند اعمال میشود و در غیر مسلمان ، تنها در صورت تظاهر به مصرف مسکر ، محکومیت به اجرای حد صورت میپذیرد . اگر غیر مسلمان مسکر را به صورتی غیر علنی مصرف کند ، اما با حالت مستی در بین عموم و اماکن و معابر عمومی ظاهر شود ، محکوم به مجازات آن میشود .
  4. فرقی ندارد خمر خالص باشد یا با ماده دیگری ترکیب شده باشد که اگر مخلوط شدن با مایع دیگر (مشروبات غیر الکلی و مجاز) تا حدی باشد که وصف مست کنندگی خمر را بین نبرد ، همچنان شرب خمر محسوب میشود و مجازات حد دارد
  5. چنانچه شخصی سه مرتبه به دلیل شرب خمر مجازات شود یعنی هر سه بار محکوم به شرب خمر شود و حد برای او جاری شود ، با چهارمی که مرتکب جرم شرب خمر شود ، دیگر مجازات او 80 ضربه شلاق نخواهد بود ، بلکه محکوم به اعدام میشود .

موسسه حقوقی سلوک با شماره ثبت 45274 با سابقه درخشان در زمینه امور حقوقی و بین المللی  اکنئن در این زمینه وطرح تخصصی را فراهم کرده تا از اطلاعات و تجربیات مشاورین و وکلای ما در  زمینه حقوقی کیفری و خانواده

 مربوط به کشورهای خارجی و امور داخلی نحوه اقامه دعوا و دفاع از خود در موضوعات مختلف مطلع شوید تا بتوانید با اگاهی بیشتر در راه هدف نهایی خودحرکت کرده و راه درست را انتخاب کنید