ساعت کار: از شنبه تا پنجشنبه ساعت 8 الی 17

توافق در اتحادیه اروپا برای افزایش تحریم ها علیه ایران؟!

4 اردیبهشت 1403

توافق در اتحادیه اروپا برای افزایش تحریم ها علیه ایران؟!

به گزارش وبسایت خبری روز نو، در طی توافق اعضای اتحادیه اروپا برای  افزایش دامنه تحریم ها علیه ایران، وزرای خارجه اتحادیه اروپا عصر دیروز در لوکزامبورگ گرد هم آمدند تا به گفته حجه لحبیب، وزیر خارجه بلژیک، درباره کمک نظامی به اوکراین و کاهش تنش‌ها در خاورمیانه در پی حمله موشکی ایران به اسرائیل و تحریم‌های جدید علیه تهران گفت‌وگو کنند. وزیر خارجه بلژیک نیز گفته بود که این تحریم‌ها باید شامل سپاه پاسداران بشود، هرچند که پیش از این نشست هم مشخص بود اتحادیه اروپا همانند ژانویه سال 2023 بنابر ملاحظات خود سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را تحریم نخواهد کرد و پیش‌بینی می‌شود تحریم‌های جدید بیشتر شامل صنایع موشکی ایران، برخی چهره‌ها و شرکت‌های همکار باشد.

نشریه دیلی تلگراف چند روز قبل از نشست وزرای خارجه اتحادیه اروپا به نقل از یک مقام ارشد دولت انگلستان اذعان داشت که دیوید کامرون، وزیر امور خارجه انگلیس در دیدار اخیرش با بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی به صراحت به او اعلام کرده که دولت لندن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران را به‌عنوان سازمان تروریستی شناسایی نخواهد کرد. بر اساس این گزارش، دو مقام اسرائیل به وزیر امور خارجه انگلیس اصرار کرده اند که عملیات نظامی اخیر ایران، ضرورت شناسایی سپاه به عنوان سازمان تروریستی را اثابت کرده است. با این حال طرف انگلیسی چنین استدلال کرده که لندن مایل است تا همچنان رابطه خود را با تهران حفظ کند.

موضوع قرار گرفتن سپاه پاسداران در فهرست سازمان‌های تروریستی، نخستین بار توسط دولت آمریکا و در زمان ریاست جمهوری دونالد ترامپ مطرح شد. هرچند مقامات اتحادیه اروپا تاکنون در این باره جانب احتیاط را پیش گرفته‌اند اما شب گذشته وزیران اروپایی گفتند که تلاش‌های خود برای یافتن راهی قانونی برای قرار دادن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست سازمان‌های تروریستی را افزایش خواهند داد. کامرون گفته است: «وزیر امور خارجه ایران دوست من نیست اما ما باید بتوانیم تلفن را برداریم و با هم گفت‌وگو کنیم. بنابراین تحریم سپاه کمکی به بهبود اوضاع نمی‌کند. جوزپ بورل، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز دراین باره به روزنامه لوموند گفت: «ما بار‌ها درباره افزودن سپاه پاسداران به فهرست سازمان‌های تروریستی صحبت کرده‌ایم و این کاری بود که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا انجام داد، با این وجود مقام قضایی اتحادیه اروپا باید تشخیص دهد که سپاه مرتکب اقدام تروریستی شده است و در حال حاضر چنین نیست.

 

وی درباره تحریم‌های جدید علیه تهران نیز گفت: «این اقدام ابتدا مستلزم وجود چیز‌هایی است که قابل تحریم باشد. اتحادیه اروپا قدرت دیپلماتیک دارد و هدفش کاهش تنش در منطقه از طریق روابط خود با تل‌آویو و کشور‌های عضو، به‌ویژه آلمان و متحدان بین‌المللی آن مانند واشنگتن است.

منبع: وبسایت خبری روزنو