ساعت کار: از شنبه تا پنجشنبه ساعت 8 الی 17

استعلاماتی که پیش از خرید هر ملکی باید بگیریم

6 اردیبهشت 1403

استعلاماتی که پیش از خرید هر ملکی باید بگیریم

خرید ملک را می توان از مهم ترین معاملاتی دانست که هر فردی در طول زندگی اش تجربه می کند، اما این معامله همانقدر که با اهمیت است می تواند شامل ریسک های قراردادی باشد که خریدار یا حتی فروشنده ملک را متحمل ضرر های جبران ناپذیری کند. به همین دلیل لازم است تا پیش از آنکه دست به معامله یک ملک بزنید ابتدا با استعلام گرفتن از یکسری نهاد های خاص از وضعیت حقوقی ملک مطلع گردید تا با خیال راحت دست به خرید آن بزنید. برای آشنایی با این نهاد ها با ما همراه باشید.

استعلام آنلاین از اصالت سند تک‌برگ در سامانه سازمان ثبت اسناد و املاک

املاک دارای سند تک برگ همواره بهترین مورد ها برای خرید و سرمایه گذاری در این حوزه بوده اند. سازمان ثبت اسناد و املاک کشور برای راحت تر شدن کار خریداران سامانه ای را برای استعلام آنلاین این اسناد راه اندازی کرده است. آدرس این وبسایت ssaa.ir می باشد که در آن با ورود به بخش تصدیق  اصالت سند الکترونیک و وارد کردن مشخصات سند ملک، از اصالت آن مطلع شوید

استعلام سندهای منگوله‌دار با مراجعه حضوری به سازمان ثبت اسناد و املاک کشور

 شاید تا به حال در آگهی یک ملک شنیده باشید که می گویند ملک سند دفترچه ای دارد. به این اسناد اصطلاحاً منگوله‌دار گفته می شود و برای املاکی هستند که تاکنون چند مرتبه مورد معامله واقع شده اند. در خصوص این املاک لازم است تا به همراه فروشنده حضوراً به دفترخانه یا سازمان ثبت اسناد و املاک مراجعه کنید و استعلام های مربوط به سند خود را انجام دهید.

استعلام توقیف یا در رهن بودن ملک

گاهی اوقات ممکن است ملکی را برای خرید بپسندید اما در ادامه متوجه شوید که ملک توقیف شده یا سند آن در رهن شخص یا نهادی باشد و با خرید آنها با دردسر های قانونی مربوطه مواجه بشید. برای جلوگیری از این مشکل می توانید به یکی از دفترخانه های اسناد رسمی مراجعه نموده و با کمک دسترسی که این نهاد ها به اطلاعات اسناد ملکی دارند از وضعیت رهن یا توقیف بودن ملک مطلع شوید. همچنین برای اطمینان از اینکه ملک مورد نظر در رهن بانک نباشد، می توانید اطلاعات مورد نظر را با کمک اصل یا کپی سند از سازمان اسناد و املاک کشور هم پیگیری نمایید.

استعلام از شهرداری در خصوص پرداخت شدن عوارضی ها

یکی از دیگر استعلامات مهم در خصوص عوارضی است که پس از ساخت هر ملک توسط شهرداری اخذ می شود. برای اینکار شما می توانید همراه با فروشنده ملک به خود شهرداری مراجعه نمایید تا مطمئن شوید که عوارض مربوط به ساخت و یا جریمه ناشی از ساخت مازاد بر تراکم قانونی پرداخت شده است یا خیر و در صورت وجود هرگونه بدهی در قالب عوارض و جریمه ها، به فروشنده یادآوری کنید که ملزم است تا پیش از معامله تمامی عوارض و جریمه های مربوط به شهرداری را از جانب خودش پرداخت نماید.