6 بهمن 1403
نشست حقوقدانان؛ چرا حفظ جزایر سهگانه برای ایران مهم است؟
نشست علمی بررسی ابعاد حقوقی جزایر سهگانه ایرانی امروز پنجشنبه 4 بهمن با حضور عاطفه امینینیا، سید محمدرضا حسینی و عبدالحسین صفایی برگزار شد.
در این نشست جمعی از قضات، وکلا، اساتید و دانشجویان رشته حقوق حضور داشتند و در آن اهمیت جزایر سهگانه ابوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک برای ایران و راههای پیگیری حقوق کشورمان بر مالکیت بر تمامیت ارضی خود مورد تبیین و تبادل نظر قرار گرفت.
تأکید بر موقعیت استراتژیک جزایر سهگانه
عاطفه امینینیا؛ حقوقدان و مدرس دانشگاه در این نشست با بیان اینکه سرزمین، جمعیت، حاکمیت و حکومت، 4 عنصر ملت ـ دولت را تشکیل میدهند و همه کشورها بحث حفظ تمامیت ارضی را مهمترین دغدعههای خود میدانند، گفت: در باره جزایر ابوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک، استاد تاریخی از دیرباز به مالکیت ایران بر این جزایر سهگانه تأکید دارد.
وی افزود: کشور امارات سال 1970 تشکیل شده ولی باز هم ادعای مالکیت بر این جزایر دارد، در حالیکه نشان ایران بر این جزایر از دورههای تاریخی گذشته وجود دارد و حقوقدانان باید در این باره تولید علم کنند. این تولید علم باید به زبان انگلیسی باشد که پژوهشگران کشورهای دیگر هم بتوانند با آن دسترسی داشته باشند.
امینینیا گفت: مناقشه بر سر جزایر سهگانه در سال 1970 و با تأسیس کشور امارات متحده عربی آغاز شده در حالیکه اسناد تاریخی در دورههای مادها، هخامنشیان، صفویان و قاجارها حکایت از مالکیت ایران بر این جزایر است.
این حقوقدان ادامه داد: جزایر سهگانه در خلیج فارس واقع شدهاند و دارای موقعیت استراتژیک ویژهای هستند. یکی از مهمترین نقاط کشتیرانی دنیا که شاهراه انتقال انرژی محسوب میشود، تنگه هرمز است که در نزدیکی جزایر سهگانه قرار دارد و از این جهت اهمیت استراتژیک جزایر مشخص میشود.
وی در پایان بر اهمیت قرارگیری جزایر سهگانه در خلیج فارس و موقعیت جغرافیایی استراتژیک آنها تاکید کرد.
باید نهاد متمرکزی برای پیگیری موضوع جزایر سهگانه تشکیل شود
عبدالحسین صفایی؛ حقوقدان و استاد دانشگاه عالی دفاع ملی در ادامه نشست درباره جزایر سهگانه و مسائل حقوقی مربوط به آن اظهار کرد: اماراتیها در سالهای اخیر فعالیتهای فرهنگی گستردهای درباره این جزایر داشتهاند، از جمله انتشار کتابهایی به زبانهای مختلف برای ارائه روایت خود از تاریخ این منطقه. با این حال، جمهوری اسلامی ایران همواره اعلام کرده که اختلاف بر سر این جزایر را تنها سوءتفاهمی ساده میداند و بر این باور است که این مسأله باید از طریق مذاکره، بدون دخالت طرفهای خارجی حل شود.
صفایی تأکید کرد که ایران نیازمند یک نهاد واحد و متمرکز برای پیگیری موضوع جزایر سهگانه در ابعاد سیاسی، حقوقی، بینالمللی و ملی است.
صفایی افزود: اماراتیها تلاش دارند با روایتسازی تاریخی و استناد به اسناد جعلی یا تحریف شده، حق حاکمیت ایران را زیر سؤال ببرند. این در حالیست که بسیاری از اسناد معتبر از جمله مدارک تاریخی از دورههای قبل و بعد از اسلام، بر تعلق این جزایر به ایران تأکید دارند. حتی خود انگلیسیها در اسناد تاریخیشان اشاره کردهاند که این جزایر بخشی از قلمرو امپراتوریهای پارسی بودهاند.
وی گفت: برای تقویت مواضع حقوقی ایران، باید اسناد تاریخی و مستندات حقوقی مرتبط با حق حاکمیت بر این جزایر گردآوری و به افکار عمومی و مراجع بینالمللی ارائه شود. همچنین ارزیابی انتقادی مستندات و ادله اماراتیها نیز ضروری است.
وی در پایان خواستار تدوین استراتژی حقوقی و رسانهای منسجم برای تقویت مواضع ایران شد و گفت: ما باید با تولید محتوا، از جمله کتابها و مقالات به زبانهای مختلف، موضع حقوقی خود را در جامعه بینالمللی بهصورت شفاف بیان کنیم و در برابر تحرکات رسانهای و حقوقی اماراتیها، پاسخهای مستدل و مستند ارائه دهیم.