ساعت کار: از شنبه تا پنجشنبه ساعت 8 الی 17

شرایط صیغه موقت بدون اجازه پدر

12 دی 1401

شرایط صیغه موقت بدون اجازه پدر

 


شرایط صیغه موقت بدون اجازه پدر چطور است ؟
ازدواج موقت یکی دیگر از انواع نکاح موقت بوده که دارای ضوابط و قوانین خود میباشد از جمله عدم و جود توارث و مدت زمان محدود که مختص به اینگونه عقد میباشد.جالب است بدانیم که صیغه 99 ساله نیز عقد موقت محسوب میشود .
ازدواج، به عنوان سنت حسنه پیامبر و اولین عامل تشکیل مهمترین نهاد اجتماعی یعنی خانواده، به دو شکل قابل اجرا است. ازدواج دائم و ازدواج موقت. در واقع هر دو شکل ازدواج، اساس رابطه، برقراری ارتباط مشروع فی مابین زن و مرد است. اما نکاح دائم و نکاح موقت تفاوت هایی را با هم دارند.
شرایط صیغه موقت بدون اجازه پدر
یکی از مهم ترین شرایط ازدواج دخترانی که دوشیزه یا باکره هستند ، آن است که برای ازدواج کردن ، باید رضایت پدر یا جد پدری خود را اخذ نمایند و به همین دلیل ، ازدواج کردن بدون اجازه این اشخاص، امکان پذیر نیست ؛ مگر اینکه دختران ، بتوانند علی رغم مخالفت پدر یا جد پدری ، از دادگاه ، اجازه ازدواج بگیرند
یکی از شرایط صیغه موقت بدون اجازه پدر ، آن است که دختر ، دوشیزه نباشد . همچنین ، از دیگر شرایط صیغه موقت ، بدون اذن یا اجازه پدر ، حالتی است که دختر ، ولی قهری ( پدر یا جد پدری ) نداشته باشد که در این صورت ، می تواند با مراجعه به دفتر ازدواج و خواندن صیغه موقت ، گواهی ازدواج موقت دریافت نماید و یا اینکه ، عقد نکاح موقت شفاهی بخواند .
زمان هایی وجود دارد که پدر ، بدون دلیل موجه ، از دادن اجازه ازدواج به دختر خود مضایقه می نماید و در این حالت ، دختر ، در عسر و حرج ناشی از تجرد قرار می گیرد . در چنین شرایطی ، به نظر می رسد که همچون ازدواج دائم ، ولایت قهری پدر ، از وی ساقط می شود و دختر ، می تواند با مراجعه به دادگاه ، اجازه ازدواج بگیرد ؛ هر چند که دادگاه ها ، معمولا برای صدور اجازه ازدواج موقت دختر باکره ، سخت گیری می کنند . لذا می توان گفت یکی دیگر از شرایط صیغه موقت بدون اجازه پدر ، اجازه گرفتن از دادگاه است.
شرایط ساقط شدن اذن پدر
شرایط ساقط شدن اذن پدر، در موارد مختلف امور مالی و غیر مالی، به شرح زیر می باشد:
مطابق مواد 1184 و 1185 قانون مدنی، به طور کلی، در مورد انجام امور مالی و غیر مالی فرزند محجور، شامل فرزند صغیر و فرزند مجنون و امور مالی فرزند سفیه، شرایط ساقط شدن اذن پدر، شامل موارد زیر می باشد:
پدر، غبطه و مصلحت فرزند را رعایت نکند و مرتکب اقداماتی شود که موجب ضرر فرزند وی گردد.
پدر، به دلیل پیر شدن و یا بیماری و امثال آن، توانایی اداره امور مالی و غیر مالی فرزند خود را نداشته و شخصی را هم برای انجام این امور تعیین نکرده باشد.
در حالتی که پدر، خود محجور شود، یعنی سفیه یا مجنون گردد.
شرایط ساقط شدن اذن پدر، در مورد رضایت پدر برای ازدواج دختر باکره، در مواد 1043 و 1044 قانون مدنی کشور ما مشخص شده است که در این شرایط، دختر می تواند مطابق مقررات مربوط به نحوه ساقط کردن اجازه پدر، برای ازدواج اقدام نماید. این شرایط، عبارتند از:
پدر، بدون دلیل موجه و منطقی، از اعطای اجازه ازدواج به دختر، خودداری نماید.
پدر در محل زندگی دختر، حاضر نباشد و کسب اذن و اجازه وی نیز برای دختر، امکان پذیر نبوده و دختر، احتیاج به ازدواج داشته باشد.
شرایط ساقط شدن اذن پدر در رابطه با گرفتن پاسپورت یا همان گذرنامه، علاوه بر موارد کلی مواد 1184 و 1185 قانون مدنی (مانند محجور شدن پدر) به طور خاص، در ماده 42 قانون حمایت خانواده، مشخص شده است. مطابق این ماده قانونی، شرایط ساقط شدن اذن پدر برای صدور گذرنامه، آن است که:
خروج از کشور فرزند، طبق نظر دادگاه، به مصلحت وی باشد.
حق ملاقات پدر و سایر اشخاص دارای حق ملاقات، در نظر گرفته شود.
پس از توضیح شرایط ساقط شدن اذن پدر، در موارد کلی اداره امور مالی و غیر مالی فرزند صغیر و فرزند مجنون و امور مالی فرزند سفیه، ازدواج دختر باکره و گرفتن گذرنامه، در بخش بعد، نحوه ساقط کردن اجازه پدر و مراحل قانونی انجام آن را توضیح خواهیم داد

.......موسسه حقوقی سلوک با شماره ثبت 45274 با سابقه درخشان در زمینه امور حقوقی و بین المللی  اکنئن در این زمینه وطرح تخصصی را فراهم کرده تا از اطلاعات و تجربیات مشاورین و وکلای ما در  زمینه حقوقی کیفری و خانواده

 مربوط به کشورهای خارجی و امور داخلی نحوه اقامه دعوا و دفاع از خود در موضوعات مختلف مطلع شوید تا بتوانید با اگاهی بیشتر در راه هدف نهایی خودحرکت کرده و راه درست را انتخاب کنید