ساعت کار: از شنبه تا پنجشنبه ساعت 8 الی 17

نحوه تنظیم قرارداد و نوشتن متن قرارداد حرفه‌ای

18 اردیبهشت 1403

نحوه تنظیم قرارداد و نوشتن متن قرارداد حرفه‌ای

تنظیم قرارداد در کسب و کار و امور روزمره برای تمامی اشخاص کاربردی است. چرا که به شما کمک می‌کند علاوه‌بر داشتن یک سند همکاری، بتوانید تعهدات و توافقات خود را به‌صورت شفاف و مکتوب درج کنید تا اگر در هر طول اجرای قرارداد با مشکل مواجه شدید بتوانید از قرارداد خود به‌عنوان یک توافقنامه کمک بگیرید. البته این قرارداد باید علاوه‌بر تمامی نکات قانونی، تمامی شرایط فنی را هم داشته باشد. در نتیجه نحوه تنظیم قرارداد اهمیت زیادی دارد.

در این مقاله با بیان نکات لازم چگونگی تنظیم قرارداد، اطلاعات لازم درباره تنظیم انواع قرارداد مانند تنظیم قرارداد مشارکت، تنظیم قرارداد سرقفلی و غیره را در اختیار شما قرار می‌دهیم.

نحوه تنظیم قرارداد چگونه است؟

اولین موضوع بسیار مهم در تنظیم قرارداد، احترام به حقوق طرفین است؛ به این معنا که تمامی شرایط، مفاد و جزئیات باید با توافق طرفین در متن قرارداد نوشته شود و بر اساس اراده آن‌ها باشد. 

نکته بسیار مهمی که در زمینه تنظیم قراردادها وجود دارد، این است که چگونگی تنظیم قرارداد تاثیر بسیاری در نحوه اجرای آن و در نهایت رسیدن به هدف نهایی طرفین دارد. به این صورت که اگر قرارداد به صورت درست و اصولی و با بکارگیری نکات دقیق حقوقی تنظیم شود، می‌تواند طرفین قرارداد را به اهدافشان برساند.

تنظیم قرارداد ممکن است به صورت شفاهی یا کتبی باشد که کارشناسان قراردادنویسی همواره به توصیه می‌کنند تا قراردادهای خود را به صورت شفاهی تنظیم کنید تا یک سند مکتوب و رسمی از همکاری خود داشته باشید.

اصول اولیه تنظیم قرارداد حرفه‌ای

اولین اصل از اصول اولیه تنظیم قرارداد حرفه‌ای، انتخاب نوع دقیق قرارداد است؛ به این معنا که اشخاصی که قصد تنظیم قرارداد دارند باید در وهله اول نوع دقیق قرارداد را با توجه به نیاز و شرایط خود انتخاب کنند. در ادامه این بخش، به بررسی ویژگی‌های یک قرارداد حرفه‌ای اشاره می‌کنیم.

  • واضح بودن متن قرارداد

یک قرارداد حرفه‌ای باید کامل و جامع بوده و تمامی ابعاد همکاری قراردادی را پوشش دهد. در نتیجه، اگر با قراردادی مواجه شدید که کلی‌ست و در هر زمینه دقیق نیست باید بدانید که این قرارداد، یک قرارداد حرفه‌ای نیست. از سویی دیگر قرارداد باید ساده و خلاصه، در عین حال واضح و قابل درک باشد. 

  • مشخص کردن تعهدات طرفین قرارداد

یکی دیگر از ویژگی‌های قرارداد حرفه‌ای، مشخص بودن دقیق تعهدات طرفین است. از نظر حقوقی، قراردادی جامع است که تعهدات و وظایف هر یک از طرفین قرارداد به صورت دقیق و همراه با جزئیات مشخص باشد. دلیل اهمیت این موضوع این است که تعهداتی که طرفین قرارداد در قبال یکدیگر دارند، موضوع قرارداد را شکل می‌دهد و علاوه بر این، هر یک از طرفین قرارداد تنها می‌تواند انتظار انجام موردی را از طرف مقابل داشته باشد که در ذیل قرارداد درج شده باشد. برای مثال در یک قرارداد استخدامی، کارفرما تنها حق دارد کارمند را در قبال عدم انجام کاری بازخواست کند که در متن قرارداد به آن اشاره شده باشد. در غیر این صورت شخصی که استخدام شده تعهدی نسبت به انجام آن نخواهد داشت.

  • استاندارد و کاربردی بودن قرارداد

یکی دیگر از ویژگی‌های یک قرارداد حرفه‌ای، استاندارد و کاربردی بودن آن است. قرارداد استاندارد قراردادی است که پاسخگوی نیازهای طرفین و تبیین‌کننده روابط قراردادی طرفین باشد. به عبارت دیگر، یک قرارداد زمانی کاربردی است که در هر موردی که طرفین در روابطشان با یکدیگر یا در اجرای موضوع قرارداد به بن‌بست خوردند، بتوانند راه‌حل‌های موجود را با توجه به قرارداد پیدا کنند.

کاربرد قراردادنویسی در کسب و کارها

هر کسب و کاری به تنظیم قراردادهای مختلفی نیاز دارد که از ابتدای همکاری با سایر اشخاص تا پیشبرد و توسعه کارها از آن استفاده خواهد کرد. 

برای مثال، بسیاری از کسب و کارها در ابتدا از قراردادهای راه‌اندازی کسب و کار مانند قرارداد جذب سرمایه گذار استفاده می‌کنند تا کسب و کار شکل بگیرد. پس از آن نیز، مدیران کسب و کار با تنظیم قراردادهایی مثل کار، پرسنل و کارکنان را استخدام می‌کنند. هر چه این قراردادها حرفه‌ای تر و کاربردی‌تر باشند، چالش‌های حقوقی را برای شما به حداقل می‌رسانند.

در همین راستا، باید بدانید که انواع مختلفی از قرارداد طبق قانون مدنی وجود دارد که هر کدام از آن‌ها، در جای مخصوص به خود منعقد می‌شوند. از جمله انواع قرارداد می‌توان به قراردادهای پیمانکاری، قراردادهای استخدامی، انواع قرارداد مشارکت، قراردادهای دولتی، قراردادهای خصوصی، قراردادهای کار پاره‌وقت، قراردادهای کار تمام وقت، قراردادهای معین و غیر معین اشاره کرد.