ساعت کار: از شنبه تا پنجشنبه ساعت 8 الی 17

حکم رابطه نامشروع چیست ؟

21 دی 1401

حکم رابطه نامشروع چیست ؟

حکم رابطه نامشروع چیست ؟

در قانون مجازات اسلامی ، به رابطه نامشروع  یک عمل مجرمانه تلقی میشود که ذیل جرائم ضد عفت واخلاق عمومی قرار دارد و تحت عنوان جرم منافی عفت نام برده می شود.

نامشروع در لغت به معنی غیر قانونی و خلاف شرع است .  رابطه نامشروع در مقابل رابطه مشروع قرار دارد و منظور از آن رابطه بین زن و مردی است که باهم ازدواج نکرده اند و در روابط خود ، مرزهای قانونی و شرعی را رد کرده اند . تشخیص این که به چه رابطه هایی روابط نامشروع می گویند​ با عرف است 

تفاوت رابطه نامشروع و زنا

اگر زن و مردی که بین آنها رابطه نکاح یا ازدواج نباشد با یکدیگر روابطی خارج از عرف از قبیل بوسیدن یا همخوابی بدون دخول یا در آغوش کشیدن و مانند آن داشته باشند این عمل رابطه نامشروع و دارای مجازات است.

تفاوت رابطه نامشروع و زنا در این است که زنا یک جرم حدی است و در آن زن و مرد نامحرم با یکدیگر از مهبل یا مقعد نزدیکی و دخول دارند لکن در رابطه نامشروع دخول صورت نمی گیرد فقط آنچه که در رابطه بین زن و مرد اتفاق میفتد شرعی و قانونی نمی باشد.

 بیشتر بخوانیم :شرایط صیغه موفت بدون اجازه پدر

مجازات جرم رابطه نامشروع

به موجب ماده 637 قانون مجازات اسلامی، مجازات جرم رابطه نامشروع 99 ضربه شلاق تعزیری است البته اگر عمل رابطه نامشروع در ملاء عام و اماکن عمومی انجام شود علاوه بر 99 ضربه شلاق دادگاه شخص را به حبس از ده روز تا دو ماه یا تا 74 ضربه شلاق محکوم می نماید.

مجازات جرم رابطه نامشروع با مرد متاهل

در صورتی که زن متاهل باشد مجازات اعدام دارد ولی اگر دختر مجرد با مرد متاهل رابطه جنسی برقرار کرده باشد صد ضربه شلاق می خورد و حکم مرد متاهل نیز در هر صورت اعدام است

مجازات رابطه نامشروع زن متاهل

منظور از رابطه نامشروع زن شوهر داز نیز رابطه است که در آن زنی که شوهر دارد با مردی به غیر از شوهر خود که هیچ گونه نسبت قانونی و شرعی بین آنها برقرار نمی باشد رابطه های چه به صورت بغل کردن ،بوسیدن و چه خود زنا برقرار میکند

در این رابطه چند حالت را میتوان متصور شد : رابطه نامشروع دون زنا و رابطه نامشروع زنا

رابطه نامشروع دون زنا

منظور از رابطه نامشروع دون زنا این است که بین زن و مرد نامحرم رابطه ای صورت بگیرد، بدون اینکه الزاما زنا باشد. مثلا اینکه زن و مردی در زیر یک روانداز یا ملحفه باشند یا زن و مردی در حال انجام اعمالی مثل بغل کردن بوسیدن باشند مصداق رابطه نامشروع دون زنا قرار داد .

رابطه نامشروع زنا

مجازات رابطه نامشروع زن شوهردار در صورتی که رابطه جنسی برقرار کرده باشد و همچنین رابطه از نوع زنا در دادگاه اثبات شود زجم (اعدام )خواهد بود                                                                         

داشتن رابطه نامشروع با دختر باکره

شرع مقدس اسلام برقراری هرگونه رابطه دختر و پسر نامحرم را قبل از ازدواج، حرام و ممنوع اعلام نموده است و به همین جهت جوانان را تشویق به ازدواج و تشکیل خانواده می نماید.

در صورتیکه رابطه نامشروع دختر مجرد با پسر مجرد ثابت شود، هر دو تا ۹۹ ضربه شلاق محکوم می شوند.

هرگاه زن و مردی که بین آنها علقه زوجیت نباشد، مرتکب روابط نامشروع یا عمل منافی عفت غیر از زنا از قبیل تقبیل یا مضاجعه ‌شوند، به شلاق تا نود و نه ضربه محکوم خواهند شد و اگر عمل با عنف و اکراه باشد فقط اکراه ‌کننده تعزیر می‌شود.

مستندات قانونی مرتبط با برقراری رابطه نامشروع

ماده ۲۳۱ قانون مجازات اسلامی مقرر می دارد:

“در موارد زنای به عنف و در حکم آن، در صورتی که زن باکره باشد مرتکب علاوه بر مجازات مقرر به پرداخت ارش البکاره و مهرالمثل نیز محکوم می‌شود و در صورتی که باکره نباشد، فقط به مجازات و پرداخت مهرالمثل محکوم می‌گردد.”

ماده ۶۵۸ قانون مجازات اسلامی مقرر می دارد:

“هرگاه ازاله بکارت غیر همسر با مقاربت یا به هر وسیله دیگری و بدون رضایت صورت گرفته باشد موجب ضمان مهرالمثل است.

تبصره ۱: هرگاه ازاله بکارت با مقاربت و با رضایت انجام گرفته باشد چیزی ثابت نیست.

تبصره ۲: رضایت دختر نابالغ یا مجنون یا مکرَهی که رضایت واقعی به زنا نداشته در حکم عدم رضایت است.”

موسسه حقوقی عدالت گستران سلوک همراه با وکلای پایه یک دادگستری و کادری مجرب بیش از چندین سال خدمت رسانی ، در سه شعبه پذیرای شما عزیزان مباشد