ساعت کار: از شنبه تا پنجشنبه ساعت 8 الی 17

طلاق غیابی

6 بهمن 1401

طلاق غیابی

طلاق غیابی

طلاق غیابی چیست و چه مراحلی دارد ؟

برای آن که با مفهوم طلاق غیابی بهترآشنا شوید بهتر است ابتدا طلاق توافقی و  رأی غیابی را توضیح دهیم 

طلاق انواع مختلفی دارد که این درخواست از طرف آقا یا خانم صورت میگیرد که بر اساس توافق طرفین پیش میرود که این نوع طلاق ، طلاق توافقی نام دارد یعنی رضایت هر دو طرف مطرح است .

 رأی غیابی رأیی است که در آن خوانده دعوی در جریان رسیدگی حضور ندارد ولایحه ای نیز جهت دفاع تقدیم دادگاه نمی کند علاوه بر این چنانچه اخطاریه مربوط به جلسه دادرسی به خوانده به صورت قانونی ابلاغ شده باشد باز هم رأی غیابی تلقی می گردد.

.یکی از انواع طلاق ، طلاق غیابی است که همانطور که از نامش مشخص است ، در صورت عدم حضور یکی از طرفین  زوج صورت میگیرد .

اگر بخواهیم طلاق غیابی به صورت شفاف تر توضیح دهیم باید بگوییم که اگر در طلاق توافقی، هر دو طرف در جلسۀ دادگاه حضور پیدا کرده و دلایل طلاق آنان بررسی شود، حکم صادر شده به عنوان طلاق توافقی شناخته می‌شود. از طرف دیگر، اگر یکی از طرفین در جلسۀ دادگاه غایب باشد، طلاق غیابی صورت می‌گیرد. برای شناخت بهتر این نوع طلاق لازم است حکم غیابی را به درستی درک کنیم. حکم غیابی، به حالتی گفته می‌شود که آقا یا خانم اقدام به تنظیم دادخواست مورد نظر می‌کند. اگر این دادخواست به دست طرف مقابل نرسیده باشد و در عین حال او محکوم شده باشد، حکم غیابی صادر خواهد شد. این حکم به مدت بیست روز قابل بررسی و رسیدگی مجدد است.

بیشتر بخوانیم :حکم رابطه نامشروع چیست

طلاق غیابی در چه شرایطی صورت میگیرد ؟

براساس گفته کارشناسان دادگستری، هر گاه مرد مجهول المکان باشد، زن می‌تواند طلاق غیابی گرفته و از مرد جدا شود. البته برای تایید مجهول المکان بودن شوهر، زن باید در دادخواست دادگاه نشانی حضور شوهر را مشخص کند. در صورتی که مرد شناسایی نشود، از طریق روزانه کثیرالانتشار آگهی به چاپ خواهد رسید تا افرادی اگر اطلاعاتی از فرد دارند، به دادگاه آمده و اطلاعاتی ارائه دهند.

شایان ذکر بوده که اگر خواهان موفق به یافتن نشانی خوانده نشود، دادگاه دستور خواهد داد تا در روزنامه کثیرالانتشار با هزینه خواهان آگهی منتشر خواهد شد. تاریخ انتشار آن نباید کمتر از یک ماه باشد.

پس از مراحل فوق به خوانده ابلاغ قانونی ارائه می‌شود تا در دادگاه طلاق حضور بیابد. اگر پس از این مرحله دو بار اخطاری صورت گیرد و اتفاقی رخ ندهد، قاضی می‌تواند رای طلاق را صادر کرده و در سوی دیگر یکی از طرفین همچنان در دادگاه حضور نیابند، قاضی نماینده‌ای را معرفی کرده تا صیغه طلاق جاری شود.

همچنین در صورت اتفاق این ماجرا برای زن، یعنی اینکه زن مجهول المکان باشد، مرد قادر است تا زن را غیابی طلاق دهد. به نوعی در طلاق غیابی هر دو طرفین در صورت اثبات، طلاق را می‌توانند اجرا کنند. در شرایط معمولی مرد به راحتی می‌تواند طلاق دهد اما زن باید دلایلی داشته باشد.

گذشته از آن اگر زن نشانی واهی برای مرد دهد، مرد می‌تواند در زمینه طلاق صورت گرفته، واخواهی کند. شایان ذکر است این مسائل برای زوجین ساکن خارج از کشور به صورتی است که اگر زن در خارج کشور باشد و مرد هم مجهول المکان محسوب شود، زن با به کارگیری وکیل ایرانی، طلاق غیابی را در ایران انجام خواهد داد.

 

طلاق غیابی از طرف زن

  • در صورتی که شوهر در هیچ یک از جلسات دادرسی مربوط به طلاق حاضر نگردد و لایحه ای نیز تقدیم دادگاه ننماید و از سوی دیگر ابلاغ نیز بصورت قانونی صورت گرفته باشد، طلاق به صورت غیابی صادر خواهد شد و در این صورت شوهر حق خواهد داشت که ظرف مدت 20 روز در همان دادگاه که حکم طلاق را صادر نموده به آن حکم اعتراض نماید.
  • اگرشوهر بنا هر دلیلی از جمله جنگ، مهاجرت و … مفقودالاثر شده باشد در این صورت به موجب ماده 1029 قانون مدنی چنانچه مدت 4 سال از زمان غیبت مرد گذشته باشد زن می تواند با مراجعه به دادگاه و اثبات عدم حضور مرد یا مفقودالاثر بودن وی حکم طلاق به صورت غیابی اخذ نماید.
  • مورد بعدی مربوط به زمانی است که مرد ترک نفقه نماید یا زندگی مشترک را رها نماید در این صورت به موجب شرایط ضمن عقد، که معمولاً طرفین ضمن عقد نکاح آنها را می پذیرند چنانچه زن بتواند ثابت نماید که شوهر به مدت 6 ماه ترک نفقه نموده و در محل زندگی مشترک وجود ندارند می تواند دادخواست طلاق تقدیم دادگاه نماید و حکم غیابی طلاق را اخذ نماید.
  • در مواردی که زن وکالت در طلاق از سوی شوهر داشته باشد می تواند بدون این که ضرورتی به حضور شوهر در مراحل دادرسی باشد خود را مطلقه سازد در این فرض ممکن است شوهر از جریان دادرسی نیز آگاهی نداشته باشد اما زن بواسطه وکالتی که از شوهر دارد می تواند خود را مطلقه نماید.

طلاق غیابی از طرف مرد

  • بر اساس ماده ۱۱۳۳ قانون اساسی، مرد می‌تواند بدون اینکه نیازی به موافقت همسر خود داشته باشد، او را هر زمانی که بخواهد طلاق بدهد. االبته طلاق ازطرف مرد مستلزم ارائه دادخواست طلاق به  دادگاه خانواده، بررسی مدارک و مستندات مرد از سمت دادگاه و ارائه حکم نهایی است. در نهایت برای مرد گواهی عدم امکان سازش صادر می‌شود که شامل تمام حقوق مالی و غیر مالی زن است که باید از سمت مرد پرداخت شود.
  • اگر زن یا وکیل او در دادگاه حاضر نشوند، لایحه ای به دادگاه ارائه نداده باشند، یا اخطاریه ای از طرف دادگاه به صورت واقعی به زن ابلاغ نشده باشد، حکمی که دادگاه صادر می‌کند، طلاق غیابی خواهد بود. در تعریفی آسان تر می‌توان گفت که طلاق غیابی از طرف مرد هنگامی است که زن در مراحل دادرسی حضور نداشته باشد و حکم صادر شده نیز علیه او خواهد بود. گفتنی است که مرد می‌تواند از همسر خارجی خود نیز به شیوه طلاق غیابی جدا شود.

 موسسه حقوقی عدالت گستران سلوک همراه با وکلای پایه یک دادگستری و کادری مجرب بیش از چندین سال خدمت رسانی ، در سه شعبه پذیرای شما عزیزان میباشد