ساعت کار: از شنبه تا پنجشنبه ساعت 8 الی 17

ازدواج سفید چیست ؟

20 بهمن 1401

ازدواج سفید چیست ؟

ازدواج سفید چیست ؟

در کشور ما دو نوع ازدواج وجود دارد که یا ازدواج دایم و یا ازدواج موقت است که در شرع و قانون مورد پذیرش قرار گرفته است و احکام آن نیز به درستی مشخص شده است .

اما نوع دیگری از ازدواج وجود دارد که پدیده ای نوع ظهور است و برخلاف ازدواج دایم یا موقت به هیج عنوان جایگاه شرعی و قانونی ندارد .

.در واقع در ازدواج سفید عقد و نکاح شرعی خوانده نمی شود.ریشه چنین ازدواجی در سنت و فرهنگ کشور ما نشات ندارد و برگرفته از کشور آمریکا بوده و بعدها در کشورهای اروپایی گسترش یافته است.در سال  های اخیر در کشور ماهم چنین ازدواجی به دلایل مختلف از جمله مسائل  اقتصادی،بالارفتن سن ازدواج ، عدم تعهد و... شکل گرفته است.در کشور ما در خصوص ازدواج سفید صراحتا جرم انگاری نشده است اما با توجه به اینکه همزیستی دو نامحرم بدون مشروعیت زیر یک سقف را می توان از باب زنا در صورت اثبات جرم انگاشت می توان از طرق دیگر چنین عمل خلاف شرع و قانونی را مجازات کرد. مجازات ازدواج سفید می تواند حد یا تعزیر باشد بسته به اینکه زنای اثباتی از نوع محصنه یا غیر محصنه باشد کیفیت حد متفاوت است.

بیشتر بخوانیم :طلاق غیابی

در ازدواج سفید قانون صیغه نکاح جاری نمیشود و همین امر سبب میشود که مشروعیت لازم را نداشته باشد . در ازدواج سفید با توجه به اینکه قصد طرفین ازدواج نمی باشد می توان گفت که چنین ازدواجی وجاهت قانونی لازم را دارا نمی باشد.در واقع زن و مرد در ازدواج سفید بدون ثبت رسمی و قانونی ازدواج و بدون گذراندن آداب و رسوم مرسوم یک ازدواج رسمی و بدون در نظر گرفتن مسائل شرع زندگی‌شان را زیر یک سقف شروع می‌کنند

آیا ازدواج سفید جرم است ؟

در خصوص ازدواج سفید از منظر قانون باید گفت که باتوجه به اینکه در چنین ازدواجی اصول شرعی و قانونی رعایت نمی شود چنین رابطه ای بر پایه رابطه نامشروع و زنا قابل مجازات میباشد . بنابراین چنین رابطه‌ای اگر اثبات شود، می‌تواند با عنوان زنا مورد بررسی قرار بگیرد و برای طرفین آن مجازات تعیین شود. همچنین اگر یکی از طرفین یا هر دوی آن‌ها متاهل باشند و در چنین رابطه‌ای قرار بگیرند، به مجازات سنگین‌تر از باب زنای محصنه (سنگسار) محکوم می‌شوند.

دلایل گسترش ازدواج سفید در ایران چیست ؟

  1. یکی از مهمترین دلایل ازدواج سفید مشکلات اقتصادی است، هزینه های بالای زندگی در کشور ما و نداشتن شغل ثابت و مناسب سبب شده است که جوانان نتوانند ازدواج دایمی شکل دهند و برای رفع نیاز جنسی خود به ازدواج سفید روی آورده اند .
  2. از دیگر دلایل آن میتوان به بالا رفتن سن ازدواج اشاره کرد .
  3. بالا رفتن آمار طلاق
  4. نداشتن اعتقادات مذهبی
  5. شانه خالی کردن از مسئولیت

در پایان این مقاله باید به این نکته اشاره کرد که ازدواجی که خارج از اصول شرعی و قانونی منعقد شود مورد حمایت قانون نمی باشد لذا فرزندان حاصل از چنین ازدواج هایی هم مورد حمایت قانون نمی باشند و از حقوق قانونی بی بهره می مانند.

 موسسه حقوقی عدالت گستران سلوک همراه با وکلای پایه یک دادگستری و کادری مجرب بیش از چندین سال خدمت رسانی ، در سه شعبه پذیرای شما عزیزان میباشد