ساعت کار: از شنبه تا پنجشنبه ساعت 8 الی 17

گزارش جالب یک رسانه تخصصی  درباره وضعیت واردات خودرو در کشور

10 اردیبهشت 1403

گزارش جالب یک رسانه تخصصی درباره وضعیت واردات خودرو در کشور

تا به امروز بیش از یک سال از رفع ممنوعیت واردات خودرو که در سال 97 اعمال گردید گذشته است. اما چرا تا به امروز، جامعه و مصرف کنندگان اثر خاصی از این رفع ممنوعیت را در بازار خودروی کشور مشاهده نکرده اند. اسب بخار به عنوان یک رسانه اینترنتی فعال در حوزه خودرو به بررسی این موضوع پرداخته است. با ما همراه باشید.

به گزارش وبسایت خبری اسب بخار، نزدیک به یک سال و نیم از آغاز دور جدید واردات خودرو گذشته است، اما آن گونه که وزرای سابق و جدید صمت کشور مدعی بودند، کار پیش نرفته است. بازار چشم انتظار نشسته است، مردم هم صعود قیمت ها را به تماشا نشسته اند. متولیان و مسئولان نیز همانند سال های اخیر حرف می زنند، نه به دستور آنان تورم کاهش پیدا کرد و نه قدرت خرید مردم افزایش یافت و نه شکاف بازار از بین رفت.

به بیان ساده تر، تاکنون هیچ کدام از وعده های وارداتی محقق نشده است. البته به گفته وزیر صمت: «اکنون ۱۳۳ هزار خودروی وارداتی ثبت سفارش شده که از این تعداد ۵۰ هزار خودرو در گمرکات کشور است. البته این روندها تا حدودی کند است، اما به زودی این خودروها عرضه خواهد شد. تاکنون ۸۰۰۰ خودروی وارداتی به مردم تحویل داده شده است.»

 

ارقام مذکور به هیچ عنوان حتی به اعداد ادعایی دولت نیز نزدیک نشده است. هیچ کدام از نهادهای مرتبط به وضعیت بازار توجهی نمی کنند و همچنان روند بی سروسامان، فرسایشی، کند و غیر مسئولانه ای است که در پیش گرفته اند. از آن تلخ تر، گزارش وضعیت هایی است که باعث می شود بیش تر به عمق ناتوانی دولت در زمینه واردات و مدیریت صنعت خودروسازی کشور پی برد.

 

به تازگی نیز اعلام شده است: «بسیاری از افرادی که در سامانه ثبت نام کردند، منتظر هستند خودرو مورد علاقه‌شان وارد شود و به همین دلیل تاکنون از ۳۰ هزار نفر که در سامانه بودند، ۱۵ هزار نفر خودروی خود را انتخاب کردند.»

 

به گفته این مقام مسئول، در حال حاضر خودروهای زیادی در گمرکات و مناطق آزاد است. بیش از ۱۲ تا ۱۳ هزار خودرو دپو در مناطق آزاد و کشور است که این خودروها فقط منتظر توافق‌های داخلی در وزارت صمت و بانک مرکزی هستند تا ترخیص شوند.

 

وی  ادامه داد: «واردات خودروهای جانبازان هم فقط مربوط به سازمان توسعه تجارت نیست و کار سازمان در این رابطه انجام شده است و منتظر هستیم بانک مرکزی مدل تخصیص ارز و بنیاد شهید هم گروه‌هایی که قرار است ارز بگیرند را مشخص کند. ضمن این که در حال حاضر، نزدیک به ۵۵۰۰ خودروی برقی وارد شده است که ظرف روزهای آینده عرضه خواهد شد.»

 

با توجه به وضعیت اقتصادی کشور و سطح قیمتی خودروهای بازار، سرعت وزارت صمت در از بین بردن شکاف و عادی شدن دادوستدها در بازار، آیا قابل تقدیر نیست؟ با توجه به این که ۱۵ هزار نفر تاکنون موفق به انتخاب خودرو شده اند، آیا نباید از متولیان و مسئولان تقدیر کرد؟ آیا بازگشت فاطمی امین و تیم خودرویی سابق وزارت صمت، به منظور باز شدن سایر گره های صنعت خودروسازی، نباید به یک خواسته ملی تبدیل شود؟ به نظر می رسد چگونگی مدیریت و تحقق برنامه ها و اهداف واردات خودرو باید از سوی وزارت صمت برای سایر دستگاه ها تدریس شود تا هر چه زودتر سایر بازارها نیز به آرامش برسند. شاید آن ها نیز از سرعت وزارت صمت غافلگیر شوند و از بایگانی شدن آیین نامه برای بهبود زندگی مردم استفاده کنند!

منبع: اسب بخار