ساعت کار: از شنبه تا پنجشنبه ساعت 8 الی 17

آیا مهریه زندان دارد؟ شرایط اعسار و قانون جدید مهریه

23 آذر 1400

آیا مهریه زندان دارد؟ شرایط اعسار و قانون جدید مهریه

دادخواست پرداخت مهریه یکی از رایج ترین دادخواست هایی می باشد که در دادگاه خانواده مطرح می گردد و به صرف احراز رابطه زوجیت و میزان مهریه،دادگاها بدون چون و چرا حکم به پرداخت مهریه صادر می نماینداما نکته ای که دراین خصوص باید مورد توجه قرار بگیرد این است که چون معمولاً مهریه با سکه طلا تعیین می گردد و سکه طلا نیز به علت تورم بسیار بالا در کشور، قیمت بسیار زیادی پیدا نموده است و غالباً جوانانی که به تازگی ازدواج کرده اند توان پرداخت آن را ندارند ، حتی در برخی موارد حقوق ماهیانه آنها کفاف پرداخت یک ربع سکه را هم نمی دهد. اما با توجه به این که مرد تعهد به پرداخت مهریه نموده است تکلیف به پرداخت آن دارد و چنانچه نتواند به این تعهد خود عمل نماید باید به موجب قانون نحوه اجرای محکومیت های مالی تا زمان پرداخت بدهی خود به زندان برود.اخیراً با توجه به افزایش سر سام آور قیمت طلا و همچنین افزایش تعداد زندانیان مرد از جهت عدم پرداخت مهریه، توسط بخش نامه های صادره از قوه قضائیه تا میزان 110 سکه طلا کماکان استفاده از ضمانت اجرایی زندان وجود دارد و بیشتر از آن امکان استفاده از این ضمانت اجرا وجود ندارد.

همچنین بخوانید : مهرالمثل چیست

نکته بعدی این است که مرد می تواند برای پرداخت مهریه دادخواست اعسار از پرداخت مهریه را تقدیم دادگاه نماید و در غالب موارد این دادخواست پذیرفته می شود.در دعوای اعسار مرد باید بتواند ثابت نماید که توانایی مالی پرداخت یک جای مهریه را ندارد. دادگاه در صورت احراز حکم به تقسیط مهریه صادر می نماید به این نحو که مرد ماهانه نیم سکه یا ربع سکه یا معادل ریالی آن را به زن پرداخت نماید.

برای اثبات اعسار مرد باید دو گواه یا شاهد به دادگاه معرفی نماید این گواهان باید از وضعیت مالی مرد آگاهی کامل داشته باشند به نحوی که اطلاعات دقیق از میزان توانایی مالی وی داشته باشند. گواهان به صورت مشخص گواهی می نمایند که مرد در وضعیت مالی نمی باشد که بتواند تمام مبلغ مهریه را به صورت یکجا پرداخت نماید و استطاعت مالی وی را برای تقسیط مهریه تأیید می کنند. در این وضعیت دادگاه با توجه به مفاد شهادت شهود حکم می نماید که مرد به طور مثال ماهیانه نیم سکه یا ربع سکه پرداخت نماید، البته در غالب موارد دادگاه حکم می نماید که تعدادی سکه به عنوان پیش پرداخت، پرداخت گردد که این تعداد می تواند حسب رأی دادگاه متفاوت باشد. در خصوص این که آیا عدم پرداخت مهریه باعث می گردد که مرد محکوم به زندان گردد یا خیر، باید توجه نمائیم که اولاً عدم پرداخت مهریه به منزله ارتکاب جرم نمی باشد که محکومیت به زندان از جهت مجرم بودن مرد باشد اما قانونی تحت عنوان قانون نحوه ی اجرای محکومیت های مالی وجود دارد که به موجب آن چنانچه شخصی دین خود را پرداخت ننماید باید حبس گردد تا بطور کامل آن را پرداخت نماید، دوماً به موجب بخش نامه صادره از قوه قضائیه چنانچه میزان مهریه بالاتر از 110 عدد سکه باشد، ضمانت اجرای حبس صرفاً تا میزان 110 عدد سکه خواهد بود به این معنی که اگر شوهر آن میزان را پرداخت نماید از حبس آزاد خواهد شد و بابت الباقی مهریه حبس وجود نخواهد داشت و زن می تواند در صورتی که اموالی از شوهر پیدا کند آن اموال را به قسمت اجرای احکام دادگاه معرفی نماید و از محل فروش آن اموال، می تواند طلب خود را بابت مهریه برداشت نماید. توجه داشته باشید در صورتی که مهریه تقسیط گردد امکان جلب مرد وجود ندارد و زن صرفاً می تواند درخواست پرداخت اقساط نماید.