ساعت کار: از شنبه تا پنجشنبه ساعت 8 الی 17

ازدواج غیابی

3 اسفند 1401

ازدواج غیابی

ازدواج غیابی

یکی دیگر از انواع ازدواج ، ازدواج عیابی همانطور که از نامش پیداست به ازدواجی گفته میشود که یکی از دو طرف ازدواج یا هر دوی آنها حضور نداشته باشد .

در کشور ما رایج ترین و مرسوم ترین ازدواج که به صورت غیابی انجام میشود با هدف تک همسری و همچنین دائمی می باشد.

ازدواج غیابی یا عروسی غیابی میتواند به دلیل حضور در سربازی یا زندان یا کشور دیگر باشد .

 به طور کلی باید گفت که درازدواج غیابی یکی از طرفین به دلایلی وجود ندارد و این نوع ازدواج با داشتن یک وکالت نامه به راحتی امکان پذیر است .

در این شرایط والدین یکی از زوجین برای انجام ازدواج برای از فرزند خود که عموما در این شرایط خارج از کشور می باشد وکالت می گیرند. وکالتی که باید از فرزند خود داشته باشند وکالت ازدواج غیابی می باشد. به این ترتیب می توانند به وکالت از فرزند خود برای انجام وکالت اقدام کنند و همسر فرزند خود را در غیاب فرزندشان به عقد او در آورند.

بیشتر بخوانیم : طلاق غیابی

ازدواج غیابی در ایران به چه صورت انجام میشود ؟

در ازدواج های غیابی که در ایران انجام میشود ، فردی که خارج از کشور است به یک وکیل یا یکی از اعضای خانواده خود وکالت ازدواج غیابی می دهد تا آن وکیل بتواند برای او همسری را بر اساس مشخصات معرفی شده انتخاب کند.

شرایط گرفتن وکالت ازدواج غیابی

فردی که صیغه ازدواج را برای فرد دیگری جاری می‌کند شرایطی را باید داشته باشد. مورد اول این که فرد عاقلی محسوب شود و دیوانه نباشد. چرا که وکیلی که به لحاظ عقلی در سلامت کافی نباشد نمی‌تواند فرد مناسبی را برای کسی انتخاب کند و قدرت تصمیم‌گیری درستی ندارد و ازدواجی که صورت می‌گیرد اصلا درست نیست.

مورد دوم این است که خانم باید بیش تر از 9 سال کامل قمری و آقا نیز بیشتر از 15 سال کامل قمری سن داشته باشد. مورد سوم نیز این که وکیل باید قصد به ازدواج درآوردن خانم و آقا را داشته باشد. باید دانست که وکیل می‌تواند هم از طرف آقا و هم از طرف خانم وکالت داشته باشد و آن‌ها را به عقد یکدیگر درآورد.

 موسسه حقوقی عدالت گستران سلوک همراه با وکلای پایه یک دادگستری و کادری مجرب بیش از چندین سال خدمت رسانی ، در سه شعبه پذیرای شما عزیزان میباشد